Vi har nå kommet oss til Galle og på de tre timene det tok å kjøre hit har vi allerede rukket å gjøre ganske mye som man blir anbefalt å ikke gjøre:

• Spise egg med bløt plomme
  • Spise fisk med hendene på shady plass langs en øde grusvei midt i landet
  • Gått på én chilismell, noen av sausene her bør ikke undervurdere

Kandy

Kandy ligger flott til oppi fjellene og temperaturen er betydelig lavere. Her dyrkes det mye grønnsaker, noe som markedet klart bar preg av. Vi hadde en kjapp tur med guiden i byen før vi ble tatt med på en slags lokal foodcourt. Masse småboder som lager hver sin lille rett. Nyyyyydelig mat og du spiser deg stappmett for 200 rupier, ca 13kr.

Vi bodde på Piumara, et hotell litt utenfor byen med helt fantastisk utsikt! Det er et Sri Lankisk par som har bodd i London i 7 år som tok over hotellet for en måneds tid siden. Utrolig behagelig å endelig møte på noen som snakker litt engelsk.

I og med at hotellet lå litt oppi fjellsiden var det også masse apekatter og det tok ikke lang tid før vi hadde tre stykker som ville inn. Jeg var livredd, men Vegar synes de var trivelige skapninger.

Dagen etter var vi litt usikre på planen. Guiden vår kunne ikke helt forskjell på her/der og før/etter. Dermed satte vi av sted, med åpent sinn, mot Nuwara Eliya.

Nuwara Eliya

Kjøreturen til Nuwara Eliya var utrolig flott. Her er det endeløse fjellsider med te-planter og terrasser for dyrking av grønnsaker. En og annen foss tittet frem mellom plantasjene og gjorde landskapet ganske eventyraktig.

På veien dro vi innom Glenloch Tea Factory, en te-plantasje som er ca 150 år gammel. Her lærte vi om alt fra plukking av te-blader, til tørking, fermentering og oppkutting. Det er utrolig mye jobb å plukke te, så jeg skal fra nå drikke min te med andakt, for her er det mange timer i regn oppi fjellsidene. Alt blir plukket for hånd.

Vi kjørte videre til Nuwara Eliya for her skulle vi ta toget til Ella. Togstasjonen var gammel, men sjarmerende. Togene i Sri Lanka er på høyde med NSB når det kommer til å være presise, så vi ble ventende i omkring to timer før vi fikk hoppe på et særdeles gammelt og skranglete tog.

På togstasjonen rakk vi også å få oss en venn og vente med.

Togturen var utrolig flott og akkurat passe lang, ca 2,5t. Litt kaldt, så vi burde nok hatt med litt mer klær. I håp om å få litt varme i kroppen prøvde vi å kjøpe en kopp te på toget. Det var verdens søteste, hviteste og mest forferdelige teen jeg noen gang har smakt. Ellers var turen fin og vi ankom Ella like etter at det ble mørkt.