Det har vært en uformglemmelig helg i Tromsø med knallvær og fantastiske skiturer. To topper, Skitntind og Buren, ble besteget. Gjestfriheten hos Vegard og Eivind har vært upåklagelig, alt i alt en knallhelg!

Kl 23:50 torsdag kveld ble det bestilt billetter til Tromsø. Det var meldt knallvær og lite vind. Heldigvis var reservasjonstiden kort for sofen til brodern.

Fredag snek jeg meg til å bli kjørt til flyplassen av Randulf og småregn og masse vind. Helt ok å forlate Stavanger i det været! Kl 20:45 møtte jeg brodern på flyplassen, han hadde sett meg fly forbi stuevinduet og da var det akkurat passe tid for å kjøre. Jeg ble innkvartert på sofaen med en uslåelig utsikt. Nå var det bare å vente på at neste dag skulle komme.
Lørdag

Kl 08:10 var Eivind i full fres med å lage havregrøt og gjøre klart utstyr som skulle med på turen. Vi spiste frokost før vi kjørte i vei til dagens mål: Skitntind.

I strålende vær ruslet vi oppover lia. Gutta, som var utstyrt i full teletubbiedrakt, måtte strippe seg ned til stilongsen før vi fortsatte. Etter å ha kavet oss oppover i ganske råtten snø i ca 1,5t var det tid for sjokoladepause. Den foregikk på en stein med utsikt rangert til over middels! Sjokoladen gikk rett i fletta og vi spant videre (les: peste og pustet og trasket og slet).

På toppen var vi virkelig på toppen! Stup ned på andre siden. Vi tok litt bilder og forundret oss over noen (dum)dristige skigåere som hadde tatt veien opp en av de bratteste sidene der det hadde gått en del småskred.

Maten ble konsumert i en liten grop med medium le. Brødet og påkegget hadde som vanlig skilt lag, men etter litt megling ble de gjenforent og kunne spises av en skrubbsulten meg. Solo ble delt ut og vi drakk teen før vi ruslet utover eggen for å kjenne litt på høyden.

Det var høyt! Og fin utsikt :)

Turen ned var fantastisk. Det hadde rukket å fryse på litt på toppen, men litt lenger ned var det supert sørpeføre. Det var så moro!!

Søndag

Vi var like tidlig oppe i dag, og allerede kl 09:30 var vi på tur mot dagens mål: Buren. Siden det var varmt i går og mest sannsynlig varmere i dag, startet vi med noe mindre tøy. Og det skal ikke stå på stilen!

Turen opp var bratt og varm. Over elven var broen nesten smeltet og det var bare å håpe på at den holdt til vi kom ned igjen.

Etter en snau time med labbing var det sjokoladepause. De er hellige! Man må spise to rader fra platen, én rad til hvert ben. Funker bra! Det var godt å ta skoene av bena og lufte tærne før vi fortsatte oppover.

Bare noen få minutter etter at vi hadde startet å gå, så vi gårsdagens mål, Skitntind, på andre siden av Ersfjorden. Det var enda brattere enn hva jeg hadde sett fra toppen! Grøss og gru.

På tur opp møtte vi Petter edderkopp som også var på tur i løypa, samt en sommerfugl som syntes det var voldsomt stas med alle de flotte fargene på de norrønakledde toppturentusiastene.

Et lite stykke fra toppen tok vi lunch. Bredre utsikt fra lunchplassen skal man lete lenge etter!

Det ble igjen delt ut Solo og det var bare å nyte solsteken og utsikten. Bollene smakte like fortreffelig i dag som i går, selv om de hadde hatt en litt tøffere dag i sekken.

Siste biten opp gikk kjapt. Maten hadde god gjort sitt og humøret var dermed på topp. Rusleturen til toppen tok ca 10 min og enda mer bratte fjllsider og stup viste seg frem. Flott!

De obligatoriske selfiene ble tatt i tillegg til et gruppebilded. Ingen falt utfor kanten og vi kunne dermed starte en episk nedkjøring.

Turen ned var ganske bratt, men fjellsiden var flat og fin. Bra med styresnø og utsikt hele veien :)

Heldigvis var det fortsatt litt bro igjen da vi kom ned igjen.

Takk for en strålende Tromsøhelg! God stemning, masse mat og sjokolade i sekken gjode helgen ekstra bra. Gutta krutt, de kommende piloter, knoll og tott, teletubbiene, eller hva man skal kalle dem, har det superfint og jeg er nok litt sjalu!