13.-16. mai på Reinsnos
Vi har kos oss gløgg ihjel på hyttetur med Bjørn og Anita på hytta til Anita ved Reinsnosvatnet. Været var flott, Bjørn og Anita er fantastiske og alt i alt ble langhelgen serdeles vellykket.

Onsdag etter jobb pakket vi sakene (les: stappet vilkårlige vinterklær ned i en bag og ymse ski på taket til focusen). Det var heldigvis ikke så mye kø som forventet og etter å ha ‘mistet’ to ferger var vi på tur mot Reinsnos. Hvor nå enn det er. Etter å ha tatt av veien på et ulogisk sted (ja vi stoler blindt på Google Maps) karet focusen seg oppover en lang, bratt, flåklypaaktig vei. Vi skulle stoppe på en stor parkeringsplass. Ettersom alle lommene ved siden av veien i prinsippet kunne parkeres på ble det en liten diskusjon om hva som var en stor parkeringsplass; en med plass til to biler eller en på størrelse med parkeringsplassen utenfor IKEA. Joda, vi fant en stor parkeringsplass, og den var faktisk ganske stor. Mens vi ventet på at Bjørn skulle komme å møte oss utforsket vi området litt.

Bjørn kom etter ca 15 min og etter 15 min til var vi installert på hytta. En sjarmerende liten hytte som nesten hadde innlagt vann. Mer enn bra nok! Vi spiste en liten kveldsmat før vi pakket oss i seng.

Neste morgen var det hyttefrokost (uten ost?!), påkledning og taping av føtter etter alle kunstens regler. Effektive som dagens ungdom er var vi ute av hytta og klar til å gå litt etter kl 13. Bjørn og Anita gikk på fjellski mens Vegar og jeg hadde på planker. Det var tungt. Målet var Søre Krossfonn-nut på ca 1600 m.o.h. (hytta ligger på ca 900 moh).

Vi ruslet oss oppover med mange pauser for å se på utsikten. Og den var med oss hele veien. Vi kunne også se Folgefonna på andre siden av dalen. Vi kalte den bare Fonna. Det var ganske varmt og buksene ble etterhvert brettet/zippet mer og mer opp til det nærmet seg uforskammet påkledning i en slik vakker fjellheim. Kanskje ganske greit vi hadde fjellet for oss selv i dag. Lufting var ihvertfall godt.

Maten ble konsumert omtrent halvveis til toppen. Da ble sure og svette føtter luftet i takt med tygging og stor nytelse av klamme, sammenskviste skiver. Det hele ble avrundet med skjemmende store mengder sjokolade og kjeks.

Så kom den tyngste delen av turen; å kommet seg avgårde fra lunchen. Det var enda tyngre enn forventet. Deretter gikk det veldig greit. Vi fikk mer vind og litt minusgrader etterhvert som vi kom høyere. De ellers så lettkledde bena ble mer og mer sømmelig dekket til og da vi var nesten oppe var det meste av klær på.

Det var temmelig kaldt på toppen så det ble med noen utsiktsbilder, en KvikkLunch og det obligatoriske fellesbildet. Deretter var det på med fell og den festligste delen av turen, nedkjøringen. Føret var perfekt og vi storkoste oss der vi suste nedover fjellsidene (avbrutt av småploging, melkesyre i lår og fotografering). For en tur!!!

Da vi kom ned til hytta var det rett ut med campingstoler, ølvotter og øl. Det var godt! Ettersom man er noe dehydrert etter en slik tur, ganske sultne og veldig slitne, går ølen rett inn. Man blir fort i god form og kan lage middag.

Dagen etter ble det en litt kortere tur. Været var like flott og vi ruslet inn mot ei seter i den ene dalen. Mine ben var i hvertfall gåene etter gårdagen og det kjentes ut som om hvert ben dro på en rein for hvert steg. I tillegg hadde bindingene begynt å pipe og jeg begynte etterhvert å lure på om det hadde satt seg fast en rype under skoen.

På vei tilbake måtte vi selvfølgelig over en liten topp/høyde for å få en kul nedkjøring. Nedkjøringen ble også i dag super, men vi kom jo tidligere ned på råtten snø. Siste biten ble preget av spektakulære unnamanøvre for trær, rumpeskrubb, mislykkede svinger og fastkjøring i skogen, men vi kom hjem. Og der ventet potetgull, godteri og øl. Ikke værst.

Lørdagen var det regnvær, men det passet fint ettersom vi skulle pakke ned hytta og kjøre videre. Vegar visste ikke hvor turen bar videre, for det skulle være en overraskelse. Dessverre var jeg nødt til å røpe det allerede da vi satte oss i bilen, for jeg er så fryktelig dårlig til å finne frem. Og dessuten tror jeg det hadde vært en helle dårlig idé å la Vegar sitte med bind for øynene ned de svingene veiene. Nei, vi skulle til Haukeliseter Fjellstue hvor eget rom og treretters 17.-maimeny ventet.

17. mai og bursdagsfeiring på Haukeli

Vi ankom Haukeliseter Fjellstue lørdag 16. mai litt utpå ettermiddagen. Der ble vi møtt med treretters middag og vinmeny. Jeg gruet meg litt til treretter ettersom jeg var ganske sulten og forretten pleier å være veldig liten, så man blir bare mer sulten. Tortur. Maten kom overraskende kjapt med ishavsrøye til forrett, lammestek til hovedrett og eplemousse til dessert.

Vi ble servert av verdens mest trønderske fyr, gjor vi. Han gav veldig god service, gjor han. Men uansett hva han sa, så ble det gjentatt, gjor det. Dette var noe vi syntes var ganske festlig og hele måltidet ble veldig vellykket.

På selveste 17. mai la vi ut på tur med flagg og sjokolade i sekken. Føret var flott, været var flott og Vegar hadde bursdag. Vi labbet første delen uten fell før vi til slutt måtte krype til korset og sette dem på.

Turen opp gikk lettere enn forventet og etter ca 1,5 t var vi på toppen av Kista. Flott utsikt og mye vind. Det var ganske kaldt og det lurte noen byger i det fjerne, så vi nøt utsikten litt før vi suste ned igjen. Moro! Flott 17. mai og en generelt veldig bra langhelg :D