Da er jeg endelig på plass i Stavanger, nærmere bestemt Myklabergtunet 7. Uken har gått utrolig fort og jeg har allerede rukket å være bryllupsgjest, flytte inn i leiligheten og starte i ny jobb. Mye på en gang, men veldig spennende!

Innflyttingen til Myklabergtunet
Vi startet flytteprosessen med å leie oss en bil, en gammel skraphaug av en Caravell leid av Rent-A-Wreck. Den var ypperlig for oss de første dagene da det blir litt kjøring frem og tilbake til Clahs Ohlson og Ikea.

Leiligheten er på 89 m2, har to soverom og to bad. Det er Thor Audun, Vegar og jeg som skal bo her. Alle møbler var inkludert, til og med håndklær, vaser, tepper og holder til tannbørsten! Likevel var det litt elementært vi gjerne skulle hatt, slik som søppelbøtter, dorullholder osv. Dette fikk vi nå fikset. Vi dro på Ikea og handlet for, hold dere fast, 241 kr. Ellers er leiligheten super, tror det må være verdens varmeste leilighet, for vi har vinduene oppe til en hver tid.

IMG_6245.JPG

Gutta har bidratt med pynt til leiligheten. Både Vegar og Thor Audun fikk blomster på døren her om dagen. Tenk at likestillingen er slik at gutta får blomster, og ikke jeg. Heldigvis er det jeg som setter mest pris på dem og har selv plassert dem både her og der. Lekkert! Håper de fortsetter slik.IMG_6209.JPG

Været i Stavanger er litt ymse. Foreløplig har vi ingen bil, så vi merker ganske mye til været. De første dagene var fantastiske, deretter fikk vi noen ordentlige regnskyll og senest i går var det ekstremvær i form av kraftig vind. Allværsjakken er allerede brukt hver dag, og regnbuksen har ikke fått ligge i fred den heller. Alt må på når det skal sykles til jobb.

IMG_6244.JPG

Min første ordentlige jobb

Mandag morgen kl 08:30 troppet jeg opp på Aibel sitt hovedkontor på Forus. Jeg skal jobbe som Graduate Automation and Control Engineer for Shell. Hovedkontoret ligger i Risavika i Tanganger, men Automasjon og en del andre avdelinger sitter hos Aibel. Her ble jeg møtt av det som skal være min buddy, og jeg har vært veldig heldig. Hyggeligere og mer innkluderende menneske skal man lete lenge etter! Første dag gikk med på hilserunder og en tur inn til Shell sine kontorer i Risavika. Der fikk jeg utdelt datamaskin, en Dell Ultrabook, samt nøkkelkort og andre praktiske remedier.

IMG_6242.JPG

De neste dagene gikk med til mye hilsing og lesing. Det har blitt konkludert med at jeg er litt utenom standarden for automasjonsingeniører og jeg får visst ned gjennomsnittsalderen, gjennomsnittshøyden og gjennomsnittsvekten samt øker kvinneandelen med ganske mange prosent.

Jeg har fått utdelt et knippe med «enkle» oversiktstegninger for Draugen og Ormen lange. I mitt hode kunne det liksågjerne vært en haug med treåringer som hadde laget sine krusseduller på et og samme ark. Etter litt lesing av videre «enkle» dokumentasjonsrapporter viser det seg at det er et visst system i dette virvarret av fargede streker og blokker, og at et er laget med hensikt. Fortsatt er det noe gresk, men det kommer seg.

I tillegg har Shell en unik evne til å snakke i kun trestavelses ord, og de bruker gjerne samme forkortelser for flere ting. Jeg har fått beskjed om at det er viktig at jeg spør dersom jeg ikke forstår, men hvor skal man begynne å spørre? For meg føles det som om jeg er sendt til et land med et fullstendig fremmed språ, også skal man spørre seg frem til man forstår det de sier. Dette kommer til å ta tid! Om noen uker skal man se at jeg kan lire av meg både den ene og den andre forkortelsen.

Foreløpig fungerer jeg mest som påheng til min buddy. Det er lite jeg kan brukes til, men jeg sluker til meg det jeg kan av kunnskap. Det er en utrolig immøtekommende avdeling og det er ikke vanskelig å spørre. Alle svarer gjerne og jeg føler meg godt likt allerede. Jeg gleder meg til å dra på jobb om morgenen, og jeg gleder meg til tiden fremover.

Neste uke blir det kanskje tur til Aberdeen for å teste noen systemer, og uken etter det blir det kanskje en tur til Asker. Spennende. Jeg skal etterhvert komme med inn i Shell sitt graduateprogram. Da blir det mer e-læring, samt noen turer til Nederland. Dette blir moro!

Fritid

Første helgen gikk med til bryllup og innflytning. Det var utrolig flott å få være med i bryllupet og se Astrid og Tom gifte seg. Bryllupet var på Sola kirke og bryllupsfesten på Sola Stand Hotell. For et bryllup!

Etter jobb har vi prøvd å løpe litt i området, men det er mest asfalt. Nede ved Hafrsfjord er det noen fine stier. Ellers er det jo flotte sykkelveier overalt. Vi har faktisk klart å lokalisere klatresenteret og det tar ca 25 min å sykle tid. Det er for tiden mye gravitasjon i stavangerområdet, så det er tungt å klatre, men litt aktivitet er det nå uansett.

IMG_6198.JPG